czas powstania: poł. XIII w.,
Göber, t. 3, s. 249
typ tekstu: Psalterium
forma: kodeks
materiał (podłoża): perg.
język: łacina
ilość kolumn: 1
wys. x szer. (blok): 30,5 cm, 21,5 cm
wys. x szer. (oprawa): 32,5 cm, 24,5 cm
l. kart (opisowa): III+158+II
karty ochronne: V
powstanie oprawy: nowożytność
typ oprawy: zdobiona
oprawa: deski obciągnięte skórą z tłoczeniami: ornament liniowy i florystyczny; 2 zapięcia; 4 zwięzy na grzbiecie; oprawa po konserwacji (wyklejka na wewnętrznej stronie tylnej okładki: "Konserwacji dokonał introligator Jan Dorosz, Wrocław 1973")
sygnatura: I_F_440
umiejscowienie:
właściciel:
Klasztor cysterek w Trzebnicy,
do 1810
katalogi:
Göber, t. 3,
s. 249-250
literatura:
D. Tabor, Iluminacje cysterskich kodeksów śląskich XIII wieku. Rozprawa doktorska,
s. passim
Monasticon Cisterciense Poloniae, T. 1,
s. 167, 236
T. Dobrowolski, Sztuka na Śląsku
A. Haseloff, Eine thüringisch-sächsische Malerschule des XII Jahrhunderts
K. Jażdżewski, Biblia henrykowska I F 13 i Psałterz trzebnicki I F 440,
s. 109-119 (z reprod. f. 29v)
K. Jażdżewski, Dzieła kaligraficzne mnicha Jakuba,
s. 42
K. Jażdżewski, Jeszcze o lubiąskiej tradycji kaligraficznej ‘a’ rozwidlonego,
s. 203-205
K. Jażdżewski, Die Beschreibung von mittelalterlichen Handschriften und der Handschriftenkatalog,
s. 323
A. Karłowska-Kamzowa, Gotyckie rękopisy iluminowane na Śląsku do 1450 r.,
s. 101-127
A. Karłowska-Kamzowa, Rola klasztorów w rozwoju gotyckich rękopisów iluminowanych w Polsce,
s. 283
F. Kopera, Dzieje malarstwa w Polsce, T. 1: Średniowieczne malarstwo w Polsce
R. M. Libor, Ars cisterciensis. Buchmalereien aus mittel- und ostdeutschen Klosterbibliotheken,
s. 46-48 (z reprod. f 1v)
R. M. Libor, Ars cisterciensis. Buchmalereien aus mittel- und ostdeutschen Klosterbibliotheken,
s. 49-51 (z reprod. f. 68r)
W. Podlacha, Historia malarstwa polskiego, T. 1: Malarstwo średniowieczne
W. Podlacha, Miniatury śląskie do końca XIV w.,
s. 186-246
St. Sawicka, Les pertes des collections polonaises dans le domaine des manuscrits enluminés,
s. 301-302
W. Schenk, W jaki sposób można ustalić czas powstania oraz miejsce pochodzenia i używania śląskich rękopisów liturgicznych?,
s. 35
A. Schultz, Schlesiens Kunstleben im dreizehnten und vierzehnten Jahrhundert
Sztuka polska czasów średniowiecza
Sztuka polska romańska i przedromańska,
s. 769
K. Jażdżewski, Lubiąż. Losy i kultura umysłowa śląskiego opactwa cystersów (1163-1642),
s. 17, 44, 106, 189, 193, 194, 196, 200, 202, 206, 207, 209, 210, 212, 213, 215-219, 230, 231, 232, 233, 244,
il. 6, 7
G. Prausnitz, Eine Bilderhandschrift des XIII. Jahrhunderts in der Staats- und Universitätsbibliothek Breslau, R. 42,
s. 74
Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki,
s. 23, 98-99
F. Wolnik, Liturgia godzin w diecezji wrocławskiej w XV w.,
s. 36-37, 61, 277
Kultura Polski średniowiecznej X-XIII w.,
s. 537, 538, 545,
il. il. na s. 29, 83, 259
Herzöge und Heilige. Das Geschlecht der Andechs-Meranier im europäischen Hochmittelalter,
s. 236